|
||||||||
IVAN
DAN 2008.
|
|
|||||||
Június 24-e Szent Iván-nap, az Ivan dan, Keresztelő Szent János születésének napja, a templomdombi plébánia templom búcsúja, a szentendrei dalmátság hagyományos ünnepe. Amolyan népünnepélyféle, amelyet a szamárhegyi dalmátok mindig megtartottak. Az eredetihez hasonló formájában a harmincas években még ünnepelnek, erről a helyi lap is tudósít akkor. A hetvenes években felújították szokását. Ezt az Ivan dant élesztette újjá, rendezi meg tíz éve minden Szentivánkor a Szentendrei Horvát Kisebbségi Önkormányzat a Daru piacon .
A dalmátoknál a családfőnek kitüntetett szerepe volt. Ezt példázta az szokás is, hogy jelenlétében a fiatalabb férfiak halkabban beszéltek és nem dohányoztak. Az ünnep különleges jelentőségét mutatta, hogy a családfők ilyenkor egymáshoz lépve ünnepélyes szavakkal köszöntötték egymást, jókívánságokat mondtak, mintegy megerősítve a családok közötti békét és a barátság kötelékét amely összefűzte őket, s amelyet család összes tagja magára nézve kötelezőnek tartott. Ezután férfiak a templom karzatára vonultak, a nők és a gyermekek a templomhajóba indultak, ott foglaltak helyet. Azért, nehogy a szentendrei dalmátokról az az előítélet terjedjen el, hogy nem becsülték kellően asszonyaikat, ime egy mondás, amelyik méltánylásukról szól. Ne stoji kuća na zemlji, već na ľeni. (A ház nem az alapjától, hanem az asszonyától biztos)
Latinul folyt a mise, de a prédikációt dalmátul mondta a miséző pap. A karzaton a férfiak dalmát nyelvű egyházi énekeket is énekeltek. Valószínűleg a Dalmáciában még most is élő többszólamú férfikórusok (klapák) idevalósi utódai voltak ezek. Régi gregorian énekek szólaltak meg ilyenkor. A mise után, - 1927-től a
Dalmát Földművelő Egylet zászlajának felavatása után- a családok a zászlót
követve a temetőbe vonultak, ahol a családfők előbb az ősök sírjaihoz
mentek, míg a zászlóval a temetőben lévő központi kereszthez vonultak
a vivők. Az asszonyok virágot, esetleg Iván-napi koszorút vittek magukkal,
amelyet elhelyeztek sírokon. Ezután a központi keresztnél elénekeltek
három-négy régi dalmát nyelvű egyházi éneket és befejezésül a temetési
éneket, így emlékezve az elődökre.
A helyszínen mindenkinek kijelölt helye volt, ahova a rokonság ült. Ide invitálták a vendégeiket is. Halkan szólt a tambura és egymás kínálása volt a szokás. Megérkeztek a fő vendégek, a plébános, polgármester és az Ivan dan rendezésének privilégiumát birtokos családfő, akik együtt körbejárták az ott lévőket és minden családfőt külön köszöntöttek, váltottak velük néhány udvarias szót. Ezután a legidősebb Iván kiállt a virágokkal feldíszített és erre az alkalomra készített diadalkapuhoz. Megszólalt a kisbíró dobja, majd hangosan, hogy mindenki hallja, köszöntötte a vendégeket és az egybegyűlteket minden név említése után ivásra emelve a tovarije-t, kulacsát. Megszólalt
a tűzoltó zenekar és elkezdődött az ünnep. Étellel, itallal kínálták
egymást, koccintottak a vendégek és egymás egészségére ittak. Egy idő
után összeállt a térség közepén a kórus és belekezdett Basna Ivan dan
kezdetű dalba, amelybe a sokaság is bekapcsolódott, együtt énekeltek, Még néhány dal erejéig a kórus kinn maradt középen és más a nótákat is énekeltek, egy-egy nóta után megéljenezve valamelyik családot, családfőt, hazatért régi ismerőst. Majd ismét a tűzoltózenekar következett.
A Szent-Iván naphoz sokféle a tűzgyújtással, a tűzzel való mágikus cselekedetek kapcsolódnak. A tűzugrás, vagy ugrálás a hagyomány szerint annak emlékét őrzi, hogy amikor Mária felkereste Erzsébetet, aki ekkor Keresztelő Jánossal hat hónapos terhes volt. E látogatás alkalmával a felsőbb isteni erőnél fogva anyja méhében megmozdult. (ugrált) Amikor már szinte csak pislákolt a tűz maradéka, a sötétből nevetéssel kísérve előlépett a Dodola. Kezében, ócska fém bögréjében néhány pénzt csörgetve gajdolta - Oj dodla, dodola…kezdetű, mondókáját. A Dodola, (másutt prpac) magyarul az Esőkérő, talpig fűzfagallyakkal borított bolondos figura is ugrott volna, de láthatóan félt, mert minden alkalommal, amikor ugrani kellett, visszarettent. A tűz körül állók biztatták, ne féljen, hiszen már százan is átugrották a tüzet. Amikor végül is összeszedve bátorságát nekifutott és elrugaszkodott, balszerencséjére, - vagy talán tudatosan,- a tűz közepébe esett. Erre lett nagy nevetés. Amire a Dodola is mókázni, bohóckodni kezdett, tréfás, erotikus, humoros szövegekkel replikázott az őt gúnyolókra. Míg folyt a gúnyolódás, a tréfa, a legények a hordót odacsempészték a tűz közelébe és egyetlen loccsantással elűzték a Dodolát és tüzet is eloltották. A Dodola elnevezést egyébként csúfolódásra is használták. Dodola volt ha a gyermek bemocskolta magát, ha a felnőttek vagy öregek magukra nem illő ruhát vettek, amely elcsúfította őket, de a papucsférjet is dodolának nevezték, akinek a neje parancsolt.
|
a lap tetejére |